Bortglömd musikera.

woodstockrock, 70tals-progg, 80tals-pop, 90tals-deppmusik, sent 00-tals britt-pop i all ära men tidigt 00tal och sen 90tals dansmusik borde vara minst lika kulturstämplade som redan nämnda genrer. 
Moby, Fatboy Slim, The Chemical Brothers, tidig Basement Jaxx, tidig Röyksopp, The Avalanches osv, borde bli mer hypat än vad det är. För att inte tala om alla artister som är/var stora från Ed Banger. Jag tänker Mr. Oizo, Cassius, tidig Justice, Uffie m.fl.
Känns ändå rätt konstigt att musik som jag kommer ihåg från när jag var liten känns "oldskool". Jag menar, musik som förut klassades som mainstream blir på ett decenium bortglömda och så småningom inte underground men nära inpå. Eller nej, inte ens nära underground men ingen lyssnar på det längre.
Om 20 år kanske de mest alternativa människorna lyssnar på Lady Gaga. Det känns knappast troligt, men det kan bli så. T.ex. Prince (Controversy-, Around The World In A Day-, Dirty Mind-plattorna) lyssnade morsan på och då var Prince mainstream men idag är det inte många som lyssnar på honom. Kanske Purple Rain då men den är så klassisk att alla kommer alltid lyssna på den.

Skit samma.
Basement Jaxx - Rendez-Vu
Daft Punk - High Life
Mr. Oizo - m-Seq
Fatboy Slim - Don't Let The Man Get You Down
Aphex Twin - Windowlicker
Moby - Honey
The Avalanches - Frontier Psychiatrist
Röyksopp - Poor Leno
är bara ett fåtal låtar mellan ca 97 - 04 som idag är klassiska. Tycker jag i alla fall. Om dom inte redan är det så tycker jag att dom borde bli lika kulturstämplade som jag vet inte, Joy Division kanske. Dessa artister ändrade dansmusikscenen. De var inte de första, men det är endå en musikera som borde uppmärksammas.




Kommentarer
Postat av: Sofie

Justice är något som verkligen faller mig i smaken. Och min nuvarande favorit med Justice är "Waters of Nazaret". Skön.

2010-04-16 @ 01:22:00
URL: http://tunstagarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0