Skillnad på hiphop och hiphop

en sak jag har tänkt på är varför folk ser svart och vitt när det kommer till musik. Lyssnar man på hårdrock kan man inte lyssna på dancehall. Lyssnar man på klassisk musik kan man inte lyssna på blues. Lyssnar man på jazz kan man inte lyssna på house. Lyssnar man på svensk folk-pop kan man inte lyssna på hiphop osv. Ta min lillasyster som exempel. Hon har en rätt så bred musiksmak och musiken som hon lyssnar på faller 9 av 10 gånger, mig i smaken men varje gång man spelar upp en musikgenre som för henne är lite outforskad slänger hon ur sig "Men byt låt, jag orkar inte", snabbare än.. än.. äh, jag kommer inte på någon bra liknelse men det är poop same.
Hon är inte den enda som är så. Absolut inte. Alla är så. Jag är så när det kommer till RnB och populärmusik överhuvudtaget. Grejen med sån musik är att man behöver inte sätta sig ner och lyssna på det för att fatta att det är bajs eftersom att man matas med det överallt ifrån så jag tycker nog inte att det gills. På tvn, på radion, i tidningar osv. Dom låtarna undgår en inte så om någon vill spela upp något sånt för mig så har jag redan hört det innan jag börjar undvika den musiken.
Hur som helst. Hiphop ska jag ju skriva om och tillbaka till sånna som lackar när dom hör hiphop för dom tycker inte att det är deras grej men bara lyssna på en genre? Det är väll inte genren som är bra utan det är musiken. Det kanske finns fler bra låtar från en viss genre än andra, men fortfarande tycker jag att om man inte ens lyssnar har man inget att säga till om.

Hiphop är skit. Visst tycker ni det? Klart det är dåligt när man bara har hört de som rappar på rix fm och de som spelas på MTV. Det tycker jag också är skit men har du någonsin gått djupare och lyssnat på hur beatsen är gjorde eller vad dom dillar om i texterna. De riktigt skickliga rapparna är inte ens rappare, de är lyriker. Vi tar ett exempel.

Se mig på söder bara tar det lungt
för du vet jag är het som en kaoukelugn
dig mig baby jag känner mig nice och det every night tagga hem till mig
naturlig vi är ett baby det är vi mot världen baby
Jag har staden på mina axlar jag bär den baaaaaaaby

Jag gick på studentbalen, nån la GHB i glaset på min bordsdam
Jag dumpa henne med betongblock i famnen, naken i hamnen bakom Nordstan
Ooh, vad en gentleman!
Du skämtar mig, gick hem till hennes farsa å sänkte han
La honom i en påse, åkte till samma hamn, å dränkte han
Han var en änkeman, så det fanns ingen morsa att stöta på
Svårt döda så, ähh alla vet att sånt måste skötas så

Lite jobbig skillnad på dessa två textrader. Den första är tagen ur en av Lorentz verser till han och hans brors kassa låt, Mayhem. Han måste ju skämta. Det konstiga är att folk ser upp till han och tycker att han är på riktigt. Hur fan kan göra låtar med Montt Mardié mfl? Hur kan dom tycka att det är bra? Varför sjunger han med auto-tune? Varför sjunger han på engelska? Varför ändrar han ord så dom ska passa hans rimm? Är han skicklig eller?
Nej
Den andra textraden är från Pst/Qs låt Jag 97'. Hans intellekt, hans skicklighet, det ironiska och komiska, hans ordlekar, hans liknelser, hans metaforer osv, är så sjuka att han borde slänga ihop alla sina texter, skicka in dom till Bonnier, få en bok publicerad och så småningom vinna nobels litteraturpris. Är han skicklig eller?
Ja

En bra hiphop text ska vara som South Park. Elak, smart och rolig. Inte nåt jävla omoget skit. Nej, South Park är inte omoget.  
Samma sak med beats. Ska det vara ska det vara. Jag menar, hiphopbeats ska vara just det. Hiphopbeats. Ingen jävla blandning med en gammal 90tals euro-trance slinga. Det ska vara stråkar, pads, bas, kanske en skön sampel och tillslut, ett drumbeat. Ungefär. Jag älskar sånna som blandar in klassisk musik i sina beats. Jag vet inte riktigt vem det är som gör beatsen till Jedi Mind Tricks och Army Of The Pharaohs men han är ett geni. Dom kanske är flera, fan vet jag, jag orkar inte ta reda på det.
Beatsen till A Storm Of Swords, Blood In Blood Out, Animal Rap, Agony Fires, Dump The Clip mfl. är så bra att jag skulle kunna sitta och bara lyssna på beatsen utan vocaler. Necro är en annan kille som gör sjuka beats. Black Helicopters & I Shot Reagan beatsen är riktigt fräscha.
Det jag snackar om är det som är på riktigt. Fo rizzle. Haha, nej men ärligt, det mesta som är på riktigt är bra. Då spelar inte genre någon roll om man nu inte försöker leva upp till någon fjantig image. 
 



Folk säger att hiphopen håller på att dö ut och visst, nästan alla artister eller grupper jag lyssnar på måste jag nästan alltid lägga till "tidig MBMA", t.ex. Jag tror i och för sig inte att hela genren håller på att dö ut, utan jag tror bara att jag inte har letat tillräckligt för att hitta det nya som är bra. Hänger ni med? Alltså, ny hiphop som är bra spelas inte på radion och den finns inte på spotify. Inte det som är riktigt bra i alla fall och det är för att de hiphoplåtar som jag tycker om snubbar jag bara över. Hör jag nått bra så gillar jag det, hör jag nått dåligt skiter jag i det men som skrivet, jag kissar inte på hela genren för att jag ska vara "anti" någonting. 
Hiphop är bara en missförstådd musikgenre som folk redan har en uppfattning om innan dom ens har hört det, enligt min mening. Ge det en chans i alla fall, annars säger jag till dig, och jag citerar Pst/Q igen, "du är som en kastratsångare, du har inget att komma med".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0